Český jazyk
Dotace hodin
Ročník | PRI | SEK | TER | KVA | KVI | SEX | SEP | OKT |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hodiny | 4/2 | 4/2 | 4/2 | 4/1 | 3/1 | 3/1 | 4/1 | 4/1 |
Vyučující
Mgr. Jitka Hásková | ČJL, ANJ |
Mgr. Petra Mundlová | ČJL, ANJ |
Mgr. Vlasta Krejčířová | ČJL, VYV |
Mgr. Pavla Mikolášková | ČJL, FRJ |
Mgr. Jana Morávková | ČJL, ZSV |
Mgr. Tomáš Procházka | ČJL, NEM |
Mgr. Michaela Straková | ČJL, DEJ |
Náplň výuky - nižší stupeň
Prima
Začíná souhrnným opakováním ze základní školy, jehož cílem je srovnání znalostí žáků, které vznikly přechodem z různých škol. Přistupuje učivo o ohebných slovních druzích, o hláskosloví. Ve skladbě o vybraných větných členech, shodě podmětu s přísudkem a stavbě věty a souvětí. V závěru školního roku primy absolvují projekt s názvem Po stopách lovců mamutů, v němž propojí učivo literatury s učivem dějepisu a zeměpisu.
Sekunda
Základ učiva je ve zvládnutí učiva o neohebných druzích slov větných členech a především o vedlejších větách. Jednoduché podřadné souvětí a s tím související pravopisné jevy, především čárky ve větě. Slohový výcvik začíná popisem uměleckého předmětu, líčením, charakteristikou. Důležitým bodem je i zvládnutí zpracování životopisu a výtahu z učiva. V literární výchově se zaměřujeme na přehled vývoje literatury světové i domácí v souvislosti se znalostmi z dějepisu. Velký důraz je kladen na mluvený projev.
Tercie
Po souvětí podřadném je probíráno souvětí souřadné s důrazem na významové poměry mezi hlavními větami. Následují složitá souvětí, samostatné větné členy. Základy o řeči přímé a rozdělovací znaménka spolu s tvorbou slova samostatné větné členy, přístavky a neúplné věty, přechodníky zakončují učivo. Slohové práce se nejvíce týkají publicistických útvarů, médií, zpracovávání úvahy a výtahu. Mluvené projevy jsou pravidelným doplněním hodin. V literatuře se studenti seznamují s dějinami divadla, písničkáři, současnou literaturou a tematickými zaměřenými texty.
Kvarta
V kvartě se studium zaměřuje na souhrnné opakování mluvnice za období prima - tercie, procvičují se jednotlivé pravopisné jevy, studenti pracují se složitějším souvětím, získávají obecné poznatky o jazyce, o zvukové a grafické stránce jazyka. Důraz je kladen na pochopení textu. Prohlubuje se slohový výcvik s důrazem na rozsah i obsah prací, studenti se učí propojovat jednotlivé stylistické útvary. Důraz je kladen na praktický řečnický výcvik. V literatuře se studenti seznámí se základy teorie literatury a s počátky vývoje literatury světové až po období antiky. Výuka literární historie začíná od 2. pololetí kvarty.
Učebnice - nižší stupeň
Na nižším stupni škola zapůjčuje žákům učebnice zdarma, zajišťují si pouze pracovní sešity. Ve výuce se používají také následující jazykové příručky: Pravidla českého pravopisu (rok vydání 1993 a mladší), slovníky a alternativní učebnice, které mají žáci k dispozici ve škole.
Prima- Český jazyk 6 pro základní školy, SPN
- Literární výchova 6, Pracovní sešit, Didaktis
- E. Hošnová, I. Bozděchová - Pracovní sešit Český jazyk pro 6. ročník, SPN
- Hravý sloh - pracovní sešit z nakladatelství Taktik
- V. Styblík a kol. - Český jazyk 7, SPN, popř. E. Hošnová, I. Bozděchová, P. Mareš, I. Svobodová - Český jazyk pro ZŠ 7
- Literární výchova 7, Pracovní sešit, Didaktis
- Pracovní sešit SPN
- Hravý sloh - pracovní sešit z nakladatelství Taktik
- V. Styblík a kol. - Český jazyk 8
- Literární výchova 8, Pracovní sešit, Didaktis
- Pracovní sešit SPN
- Hravý sloh - pracovní sešit z nakladatelství Taktik
- V. Styblík a kol. - Český jazyk 9, popř. E. Hošnová, I. Bozděchová, P. Mareš, I. Svobodová - Český jazyk 9 pro základní školy
- J. Soukal - Čítanka 9
- Nová literatura pro střední školy 1, nakl. Didaktis
- Pracovní sešit 9 pro základní školy SPN
Náplň výuky - vyšší stupeň
Kvinta
V kvintě se studenti postupně seznamují s literaturou středověku a novověku, tj. humanismu a renesance ve světě i u nás, s literaturou baroka, klasicismu a osvícenství. V jazyce je prioritní morfologie, ve výuce slohu popis a administrativní styl. Projektové vyučování v závěru školního roku je zaměřeno na oblast východních Čech.
Sexta
Literární učivo sexty zahrnuje období od národního obrození přes romantismus český a světový až k realismu. Ve slohové výuce je kladen důraz na publicistický a odborný styl. Zejména znalosti z odborného stylu pak studenti zúroční v následujícím ročníku při vytváření odborného textu v rámci Středoškolské odborné činnosti. V jazykové výuce je věnována pozornost základům lexikologie.
Septima
Literární historie v septimě začíná světovým realismem 1. poloviny 20. stol. a pokračuje českou meziválečnou poezií a prózou. Jazykový výcvik upřednostňuje syntax a pravopisné normy, ve slohu jsou studenti seznámeni s uměleckým stylem a jeho útvary. I v tomto ročníku jsou studenti vedeni k praktickému jazykovému výcviku.
Oktáva
V oktávě se studenti seznámí s českou poválečnou prózou a poezií a světovou literaturou 2. poloviny 20. stol. Výuka je směřována k souhrnnému opakování celého literárního vývoje i k praktickým rozborům textu. V jazykové výuce se sumarizuje veškerý výklad o jazyce, sloh je zaměřen na procvičování stylistických útvarů. Není opomenut ani praktický řečnický výcvik. Vše směřuje k tomu, aby byli studenti dobře připraveni k maturitní zkoušce.
Učebnice - vyšší stupeň
Pro vyšší stupeň jsou učebnice pouze doporučeny, studenti si knihy zajišťují sami.
- Nová literatura pro střední školy 1, nakl. Didaktis
- J. Kostečka: Český jazyk pro1. ročník gymnázií
- Nová literatura pro střední školy 2, nakl. Didaktis
- J. Kostečka: Český jazyk pro 2. ročník gymnázií
- Nová literatura pro střední školy 3, nakl. Didaktis
- J. Kostečka: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií
- Nová literatura pro střední školy 3, nakl. Didaktis
- J. Kostečka: Český jazyk pro 4. ročník gymnázií
Stylistika
Dotace hodin
Ročník | PRI | SEK | TER | KVA | KVI | SEX | SEP | OKT |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hodiny | - | - | - | - | - | - | - | 2 |
Doba trvání
jednoletý volitelný předmět (oktáva) - 2 hodiny týdně
Vztah k maturitě
prohloubení učiva ze stylistiky
Charakteristika a cíle předmětu
Seminář navazuje na běžnou výuku slohu, systematizuje, rozšiřuje a prohlubuje dosavadní znalosti žáků ze stylistiky. Jedním ze základních cílů je zlepšit stylistické dovednosti studentů, kteří se naučí stylisticky a gramaticky redigovat vlastní text natolik, aby byl srozumitelný a logický nejen pro ně samotné, ale také pro ty, jimž je určen. Seminář dále rozvíjí zájem studentů o jazyk a jazykovou kulturu obecně. Jeho nedílnou součástí je i práce s literárními texty.